کد مطلب:323165 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

نامه شماره 760
(نمره 760 حضور محترم ذوات مكرمه ی اعضای محافل مقدسه ی روحانی دامت توفیقاتهم به موجب تلگراف مبارك و اصل از ساخت اقدس محكمه بغداد حكم غیر مساعدی در موضوع بیت اعظم صادر و به واسطه ی اقدامات فساد انگیز و نامشروع اعدا وضعیت بسیار وخیم و خدای نخواسته ممكن است آن بیت مبارك به تصرف مخالفین افتد

نظر به اینكه احبای الهی در تمام عالم منتهای تعلق را به این بیت مبارك كه محل اشراق شمس حقیقت و مكان مقدس رسمی بهائی است داشته و دارند متمنی است به كمال فوریت اقداماتی نظیر آنچه سابقا راجع به كلید روضه مباركه [1] به عمل آمده است فرموده به واسطه قونسول های محترم انگلیس در هر نقطه به مأمور عالی انگلیس مقیم بغدد كتبا و تلگرافا مراجعه و آن مقام محترم را به مراتب عدالت
پروری دولت فخیمه بریطانیای عظمی و سابقه ملاطفت و حمایت انسانیت پرروی آن دولت عادله كه هر مورد نسبت به ملل اقلیت خصوصا بهائیان ابراز داشته اند متوجه و متذكر ساخته استدعای احقاق حق و صدور اوامر لازمه به محكمه مربوطه در استرداد بیت مزبور به بهائیان نموده و ضمنا شرح دهید كه بیت اعظم بغداد چنانكه در محاكم اولیه نیز مثبوت و محقق گردیده و مطلعین و منصفین نیز شهادت می دهند خانه ی مسكونی و متصرفی و ملكی حضرت بهاء الله بوده و بعد قانونا و دیانتا منتقل به حضرت شوقی افندی ربانی رئیس مطاع عموم بهائیان عالم گردیده و بعلاوه این بیت مقدس برین محل رسمی دپانتی جمع بهائیان عالم است كه زیارت آن بر صاحیان تمكن از بهائیان فرض و واجب شده است و نظر به اینكه این قضیه شرعی بهائی مكشوف گردیده جمعی از عناصر شیعه كه همواره در هر نقطه با بهائیان كمال ضدیت را دارند در صدد بر آمده اند به وسائل فتنه و فساد و تحریكات متشبث و امر را بر محكمه مشتبه ساخته بیت را متصرف و ملت بهائی را از مقدس ترین محل دیانتی خود محروم نمایند و این مسئله بر جمیع بهائیان دنیا بسیار گران خواهد بود كه در محل نفوذ و سلطه دولت عادله انگلیس جمعی آشوب طلب به صرف تعصب مذهبی و ضدیت با دیانت بهائی قادر شوند به واسطه القای شبهات به محكمه و تشبثات مغرضانه حق مسلم یك ملت عظیمه را!! پایمال نمایند

برای انجام این اقدام مهم از محافل مقدسه روحانی متمنی است مراتب ذیل را مراعات فرمایند

1- در نقاطی كه قونسولخانه انگلیس و تلگرافخانه سیم كمپانی
هست مضامین فوق با تغییر عبارت هم كتبا و هم تلگرافا نوشته و مخابره شود

2- شرح كتب را حتی المقدور با ترجمه انگلیسی و یا فرانسه و الا فقط به فارسی تهیه نموده و با امضای واضح تمام اعضای محفل تسلیم قونسول محترم انگلیس فرموده كه پس از تصدیق امضاها ارسال بغداد فرمایند

3- عریضه تلگرافی را به امضای منشی محفل با قید از طرف عموم بهائیان محل به زبان انگلیسی و یا فرانسه و یا لااقل به زبان فارسی و حروف لاتینی تهیه فرموده بتصدیق قونسول محترم محل رسانده مخابره فرمایند

4- در صورتی كه قونسولخانه قبول نماید وجه تلگراف را به قونسولخانه پرداخته كه مخابره فرمایند و الا پس از تصدیق امضای منشی و مهر محفل خودتان به اسم كمپانی به بغداد مخابره فرمائید

5- درنقاطی كه قونسولخانه انگلیس نیست فقط عریضه كتبی تهیه و به محفل روحانی محل نزدیكی كه قونسولخانه در آنجا باشد ارسال فرمائید كه از آنجا اقدام شود

6- در نقاطی كه تلگرافخانه كمپانی انگلیس وجود ندارد به همان عریضه كتبی اكتفا شود تلگراف لازم نیست.

7- تمام این اقدامات با رعایت ادب و حكمت و احترام به عمل آید و كلیه اقدامات مزبوره محرمانه و مستور ماند حتی تا خاتمه عمل و ظهور نتیجه در بین دوستان منتشر نشود

8- پس از خاتمه اقدام این محفل را از نتیجه عملیات و سواد
عرایض كتبی و تلگرافی مستحضر فرمایند امیدواریم به همت و اقدام محافل مقدسه روحانی تاییدات الهیه شامل گشته بیت اعظم به تصرف دوستان الهی در آید ایدنا الله و ایاكم علی خدمة امره العظیم 13 آبان ماه 1340 منشی محفل علی اكبر روحانی

(مهر محفل) محفل روحانی تهران

توضیحا این دستورات هم بر اثر آن نشان و مدالی است كه عباس افندی از انگلیس ها تقاضا كرد و آن مدال و لقب سری فقط برای این درخواست شد كه هر جا دسترس پیدا كنند املاك و بیوت مردم را هم به اسم شعائر مذهبی ببلعند ولی بحمد الله در بغداد موفق نشدند و انگلیس ها هم تقلبشان را شناخته اند و دیگر نظری به آن ها ندارند.

پس از اینكه محافل بلاد كه در واقع اسمی است موهوم و بلا مسمی و از دارد انقلی و نوروز علی متشكل است و بسا جاها هست كه فقط یك نفر و دو نفر بهائی هست اما یك مهری به اسم محفل روحانی حكاكی نموده حاضر دارند كه در این مواقع به درد می خورد مخارج گزافی كرده با سیم كمپانی كلمات تلقینی را به بغداد مخابره نمودند ولی بدبختانه كسی به این تظاهرات اعتنائی نكرده به نظر لا قیدی نگریستند پس از چندی كه نتیجه نشد مجددا متحد المآل ذیل صادر شد كه دوباره تعقیب نمایند

(نمره 921 متحد المال در تعقیب متحد المال نمره 760 خواطر محترم عموم اعضای مجلله ی مقدسه ی روحانی روحنا فداهم را مستحضر می سازد و تلگراف مبارك را محض اطلاع عموم احبا درج
می نماید (تهران دواچی روحانی احبارا تأكید كنید كه كتبا و تلگرافا از سر كمیسر عراق نتیجه ی تفتیشات ایشان را محترما استفسار نمایند شوقی)

و با كمال احترام از حضور كل خواهش می نماید چنانچه در تلگراف مبارك امر می فرماید مطابق مندرجات متحد المآل نمره 760 سریعا از مندوب سامی و مأمور عالی عراق نتیجه ی تحقیقات و تفتیشات ایشان را با كمال احترام كتبا و تلگرافا سوال فرمایند و لازم است در صورت امكان مكاتیب و تلگرفات بتصدیق قونسول های محترم دولت انگلیس برسد و مخابره گردد و در صورت عدم امكان محتاج به تصدیق نیست و بدون تصدیق مخابره شود ایدكم الله علی خدمة امره العظیم منشی محفل علی اكبر روحانی محفل روحانی طهران)

این اقدامات نیز مخارج ثانوی تحمیل نمود و منتج به نتیجه ی نشد آن بود كه شوقی كلمات ذیل را به هم بافت و ملیك عراق را تنقید و با منتفذین اروپا تخویفش می نماید و در چند جا به لفظ (سوف) بشارت سعادت گوسفندان را می دهد كه از این مغلوبی و منكوبی رم نخورند این است عین كلمات بی اصل و تهدید شوقی كه قبلا اشاره شده الی ان قال (و اخیرا در این ایام با وجود احتجاجات شدیده و مخابرات عدیده و تمسك به اسباب مقنعه ی متینه و توسل به وسایل رسمیه و اقامه براهین كافیه و ادله محكمه و حجج قاطعه ملیك عراق اید الله اجابت دعوت پیروان نیز آفاق را ننمود و اعتنائی به عواطف قلبیه بهائیان نكرد بر غاصبین بیت اعظم كلمه اعتراضی بر زبان نراند و بر مقاومت و دسایس و تعدیات اهل نفاق بر نخواست در احقاق حق مظلومین لب
نگشود و جوابی در تسكین ملهوفین و تسلیت منكوبین نداد حال مشیت غالبه مولای مختار بر این قرار گرفته كه نور شناسائی و معرفت این امر عظیم بر قلوب پاكان و صاف دلان و زمام داران قوی شوكت امم غریبه پرتو افكند و حركت و جنبشی در آن مقامات دوائر عالیه ظاهر و نمایان گردد تا به تدریج اتماما لوعده الكریم این حرارت اولیه كه در قلوب زبر دستان امم غریبه كه از اقویای ارض و منصف و طالب حقیقتند احداث گشته مبدل به شعله ایمان گردد از مقام انصاف قدم به عرصه ایمان گذارند و به معاضدت و خیر خواهی اكتفا ننموده به جان فشانی و قربانی پردازند پرچم هدایت كبری را به دست گیرند و نعره زنان و پاكوبان هر معاكس لدود و معاند ظلوم را پایمال نمایند سوف یظهر الله من هذا الافق نورا و قدرة و بهما تظلم الشمس و تمحو آثار من استكبر علی الله و تستضئی وجوه المخلصین و سوف یظهر الله قوما یذكرون ایامنا و كلما ورد علینا و یطلبون حقنا عن الذین هم ظلمونا بغیر جرم و لا ذنب مبین...)

ایضا یك همچو عنوانی در مسئله قتل چند نفر نفوس در جهرم درست كردند و از تمام نواحی ایران تلگرافات و عرایض به حضور اعلیحضرت اقدس شهریاری شاهنشاه پهلوی خلد الله ملكه و سلطانه تقدیم داشتند ذات شاهانه نیز ابدا توجه به شان این ها ننموده به مقتضای عدالت رفتار فرمودند زیرا قابل توجه نیستند اگر چه در جلوس اعلی حضرت پهلوی به سریر سلطنت باز دستور دادند كه از تمام بلاد به اسم محفل عریضه نظر به تظاهر خودشان به عنوان تبریك عرض نمایند در یك لوحی نیز شوقی افندی تنقیدی از اعلیحضرت و زمامداران
امور نموده بعد از اینكه دیده خطا رفته و هر صاحب مشعری توهینش را خواهد فهمید در آخر كلمه رفوگری كرده قوله (با وجود این اقدامات و مخابرات محركین و مجرمین مؤاخذه نگشتند و به جزای اعمال شنیعه قبیحه خود نرسیدند و در دربار عدالت كما ینبغی و یلیق محكوم و مقهور نگشتند بلكه بالعكس به شفاعت مشتی از علماء سوء و تهدیدات سخیفه آنان بعضی از مقصرین و محركین مستخلص گشتند و نجات یافتند آنانند نفوسی كه در حقشان از قلم اعلی نازل تبا لقوم یحكم علیهم كلا بهم الا انهم من الاخسرین مقصود انتقاد و تزییف و اعتراض بر حكام و زمامداران محترم آن اقلیم جلیل نبوده حاشا ثم حاشا این مظلومان بی گناه به كلمه ئی كه مغایر اصول و تعلیمات و تاكیدات مصرحه قلم اعلی... تفوه نمایند) (انتهی)

سبحان الله كه انسان برای پیشرفت مقاصد خود تا چه درجه بی شرمی و مغالطه و دوروئی می تواند به كار برد!! پس گوارا باد بر پسران خان شیرازی افعالی را كه با مولای خود در بیروت انجام داده اند

[1] راجع به مقبره و تركه بها است كه سرا دستور به گوسفندان بها دادند تا تلگرافي به مأمور انگليس در فلسطين بدهند كه ساير ورثه بها را در آن حقي نيست و چون در آنجا مسلمين در محكمه دخالت نداشتند مقصد حاصل شد ولي در بغداد به عكس نتيجه داد.